Telefon
Dyrektor szkoły
Pedagog
Numer konta
Numer konta
60 1020 5112 0000 7002 0054 7224
Egzamin maturalny
Dni wolne
6 - 11 IV
1 - 3 V
4 - 5 V
8 - 9 V
9 VI
22 VI
Projekt Łazik
Podręczniki
Procedury bezp.
Politechnika
MEN-BS
MEN
Aktywna tablica
Projekt UE
Allianz
Szkoła w działaniu
Zdawalność matury
Wybierz studia
Pajacyk
Ostatnie artykuy
Logowanie
Nawigacja
Program "Wychowanie przez sztukę"ma już 10 lat!
Program „Wychowanie przez sztukę” ma już 10 lat!
Kontakt ze sztuką stanowi źródło inspiracji, poznania, jest także swoistym narzędziem edukacji. Obecny system nauczania nastawiony jest wyłącznie na rozwój myślenia logicznego. Rozwój artystyczny dziecka słabnie wraz z wiekiem, ponieważ przedmioty ścisłe zajmują tak dużo miejsca w programach nauczania, że wypierają sztukę nie tylko z programów szkolnych, ale także z życia.
Duże miasta mają łatwy dostęp do ośrodków kultury (teatry, muzea, galerie). W Kłodzku do niedawna nie było nawet premierowego kina. Dodajmy jeszcze trudności komunikacyjne, koszty oraz różny poziom świadomości rodziców, wszak wielu zamiast zabrać dziecko do teatru, woli Mc Donald’s lub zamiast muzea - zwiedzać supermarkety.
Dlatego wiele zależy od nauczycieli i wychowawców, którzy przekonani o wartościach sztuki, postawią sobie za cel zaszczepienie młodzieży potrzeby obcowania z tzw. sztuką wysoką.
W ZSA już od 10 lat realizowany jest program „Wychowanie przez sztukę” finansowany w części przez Zarząd szkoły. Tylko w ciągu ostatniego roku uczniowie uczestniczyli w spektaklu w Teatrze Starym w Krakowie, we Wrocławskim Teatrze Komedia, obejrzeli widowisko Moskiewskiego Teatru na Lodzie „Aleko”, balet „Don Kichot” w Operze Wrocławskiej, wysłuchali koncertu Filharmonii Sudeckiej , a wcześniej – obejrzeli wystawy dzieł Leonarda da Vinci, Andy’ego Warhola czy Salvadora Dali we wrocławskim Ratuszu.
Zdarzenia artystyczne, w których uczestniczą uczniowie, mają swój ciąg dalszy – powstają recenzje, prace plastyczne i literackie, nagradzane potem w różnych konkursach. Uczniowie ZSA byli laureatami wojewódzkich konkursów plastycznych (2001 – M. Rząsa, 2002 – „Ziemia Kłodzka z wody słynie”- K. Czereda, 2003 – „Przemocy nie” – J. Smerek, „Mój dom, moje miasto, moja ojczyzna”), muzycznych i filmowych (2001- E. Sarka – wyróżnienie w wojewódzkim konkursie „Spotkania z muzyką”, 2002 - D. Barabas – wyróżnienie w „Szczytniańskiej Jesieni” , 2004 - M. Batóg i E. Sarka – finaliści XVI Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Filmie w Gdańsku, 2010 – D.Marciniszyn – finalista XXXIX Olimpiady Artystycznej, 2009 - K. Holly – 1. miejsce w XVIII Festiwalu Piosenki Międzynarodowej), recytatorskich (laureaci „Pegazika” 2002 - M. Czyszczoń, 2008 - M. Niemczyk, 2010 - J. Iwańska, 2011 - N. Szulc; laureaci Konkursu prozy i poezji religijnej w Jaworzynie Śl. – 2005 – O. Brzezińska, K. Kołaczek; 2009 – M. Czerniak), literackich i dziennikarskich („Moja Mała Ojczyzna” 2005 - K. Potoczniak, 2006 – J. Wawryka, 2007 – H. Łuszczewski, 2008 – N. Roślik, D. Zbróg, J. Bobula; 2010- N. Madetko; , „O laur złotego pióra” 2008 – D. Czerwińska, „Debiut Młodego Reportera”, 2007 – O. Brzezińska (poezja), 2008 – A. Ryjewska, 2009 – K. Krystians (poezja).
Ale nie o konkursy w tym wszystkim idzie, choć te są ważne dla samych uczniów. Zdolność odbierania i interpretowania dzieł sztuki pomaga w zrozumieniu literatury (tak rzadko dzisiaj czytanej), uczy empatii, uwrażliwia na otaczający świat i rozwija osobowość. Szkoła powinna dostarczać źródeł inspiracji w formie bezpośrednich kontaktów ucznia ze sztuką wysoką, i to w ramach zajęć obowiązkowych. Dobrze się stało, że w nowej podstawie programowej kształcenia ogólnego jest wreszcie czas do dyspozycji dyrektora szkoły, który już planowo można przeznaczyć na comiesięczny kontakt z wielką sztuką, bo wcześniej każdy taki całodniowy wyjazd do teatru skutkował tym, że uczniowie mieli po 8 lekcji, aby zrealizować program.
Wreszcie – kontrowersji i refleksji wynikających z kontaktu ze sztuką nie da się wygenerować sztucznie, nie mówiąc już o przeżyciu katharsis. Arystoteles pisał, że celem sztuki jest wzbudzenie u widza uczuć litości i trwogi, aby oczyścić jego umysł z tych doznań. Według nowszych interpretacji istota katharsis polega na tym, że odbiorca, odczuwając bunt i cierpienie, dochodzi do zrozumienia tajemnicy losu, do pogodzenia się z nim, a także ze zbiorową mądrością i doświadczeniem.
Młodzież współczesna szuka sztuki, odczuwa potrzebę jej przeżywania, nawiązując z nią kontakt często w sposób spontaniczny, bez pośrednictwa wychowawcy. Ten swoisty pęd ku sztuce wiąże się z pełnym pasji poszukiwaniem wzorów postępowania moralnego, a także zagubieniem w nowych i trudnych sytuacjach życiowych. I choć może to szkolne, grupowe uczestnictwo w zdarzeniach artystycznych nie sprzyja indywidualnym fascynacjom i przeżyciom, to przecież jest jak otwarcie drzwi do innego, lepszego świata.
Komentarze
Dodaj komentarz
Oceny
Zaloguj si , eby mc zagosowa.